Smart, bærekraftig og barrierefritt - slik vil fremtidens hotell se ut
Hotel Competence Centre (HKZ) i Oberschleissheim i nærheten av München er noe helt spesielt på den tyskspråklige hotellscenen: Her kjøres alle deler av et hotell - fra hotellrom i ulike kategorier til en fullt funksjonell bar, lobby og kjøkken - i testmodus på et stort utstillingsområde. Arkitekter, planleggere, operatører, forpaktere og investorer kan i ro og mak få informasjon om konsepter innen hotell- og restaurantbygging fra et bredt spekter av produsenter og utveksle ideer i ro og mak - langt unna de vanlige messene. GEZE-løsninger brukes også her, og vi får verdifulle tilbakemeldinger om bruk og håndtering av produktene våre. Sonja Zdiarsky, vår Global Account Manager og ekspert for hotellbransjen, diskuterer trendene i hotell- og cateringbransjen med de to operatørene av HKZ, Julia von Klitzing-Peter og Christian Peter, hva som kjennetegner smarte hoteller, hvilke behov gjester og ansatte har og, selvfølgelig, hvordan GEZE-produkter kan hjelpe.
"Smart Hotel" er trenden i hotellbransjen
S.Z.: Begrepet "smart hotell" er ikke til å komme utenom for tiden. Hva tror du det betyr, og hvilke andre trender er det som dominerer hotellbransjen for tiden?
Christian Peter: Det er tydelig at nesten alle snakker om nettverk og automatisering i hotelldriften. I denne sammenhengen brukes ofte begrepene "smart hotell" eller "fremtidens hotell". Smart Hotel handler om å utstyre et hotell med kunstig intelligens for å optimalisere styringen og effektiviteten i hotelldriften, og dermed på den ene siden forbedre servicen på hotellet og på den andre siden spare kostnader. Men fra vårt synspunkt finnes det såkalte smarthotellet eller fremtidens hotell allerede, det burde egentlig hete "dagens hotell". Dette skyldes at de fleste digitaliseringsløsningene allerede er tilgjengelige, men potensialet er ennå ikke utnyttet fullt ut, ettersom nettverksbygging og dermed kommunikasjon mellom de enkelte bransjene fortsatt er problematisk. Hovedårsaken til dette er at de enkelte fagene ikke er vurdert og planlagt sammen fra starten av, men blir lagt til for sent, slik at det ikke lenger er mulig å vurdere en strukturell løsning.
Dørlukkere og andre GEZE-produkter i live testdrift: I hotellets kompetansesenter har kundene våre mulighet til å oppleve alle produktene. © GEZE GmbH
S.Z.: Hvordan bør planleggingen av et smart hotell se ut for at nettverksbyggingen skal fungere?
C.P.: Arkitekter, interiørarkitekter, men også de respektive fagplanleggerne for oppvarming, klimaanlegg, sanitæranlegg, ventilasjon, brannvern osv. er involvert i byggeprosessen. De må komme i kontakt med hverandre på et tidlig stadium, gjerne moderert via anbudet. Ellers er de tekniske systemene som regel inkompatible i etterkant - rett og slett fordi det finnes et stort antall ulike systemer og protokoller. Ideelt sett må systemene derfor være interoperable.
S.Z.: Det kan vi absolutt bekrefte. De tekniske systemene fungerer best med god planlegging og tidlig koordinering mellom alle involverte parter. Vi legger stor vekt på dette i prosjektene våre. Hvilke fordeler ser du for operatøren som følge av smarte hoteller?
C.P.: En av de viktigste grunnene til å bygge nettverk av bygningsteknologi på hotellet er bærekraftsaspektet, eller for å være mer presis, energieffektiviteten. Hotelleieren trenger nøyaktige data om energiforbruket, for eksempel for å kunne balansere eller forskyve toppbelastninger. Han kan for eksempel ikke redusere strømmen til kaffemaskinen om morgenen, men han kan bruke bygningsintelligens til å be tørketrommelen om å gå fra 90 % til 60 % varmeeffekt eller til og med flytte hele tørkeprosessen til nattestid. Samtidig kan nettverkstilkobling øke komforten og sikkerheten i bygningen ved å optimalisere bygningsprosessene. For eksempel gjennom automatisk ventilasjon eller barrierefrie dørløsninger som likevel garanterer et høyt sikkerhetsnivå for gjestene til enhver tid, for eksempel i tilfelle brann, samt mulighet for fjerntilgang for statusovervåking eller adgangskontroll. For disse mange små bruksområdene trenger vi et bygningsstyringssystem som de enkelte systemene kan integreres i. Løsninger som nettverksplattformen myGEZE Control, som kan brukes til å integrere dør- og vindusmotorer i et bygningsstyringssystem, er selvsagt ideelle her.
Bærekraftig hotelldrift
S.Z.: Vi vil snart koble sammen de eksisterende dørene i hotellets kompetansesenter med myGEZE Control. Både dørene og produktene fra andre selskaper kan deretter integreres i et bygningsstyringssystem, og fordelene kan demonstreres live for besøkende. Dette gjør teorien litt mer håndgripelig, og er den store fordelen med Hotel Competence Centre. Hvilke andre trender ser du i hotell- og restaurantbransjen, bortsett fra teknologi?
J.v.K.: I tillegg til teknologien er det fokus på gjestenes ulike behov. Hva forventer gjestegruppene mine, hva verdsetter unge mennesker kanskje også i motsetning til den nåværende målgruppen? Her er spørsmålet om bærekraft i ferd med å bli sentralt, særlig blant den yngre generasjonen. I den forstand at et bevisst valg til fordel for bærekraft og regionalitet er en ny form for luksus. På den ene siden, som allerede nevnt, kommer bygningsautomasjon inn i bildet her for å gjøre driften av et hotell mer bærekraftig, men kravene går lenger enn dette. Luksusbegrepet har endret seg fullstendig. Tidligere var luksus ensbetydende med store, overdådige og rikt møblerte rom og områder, mens det i dag snarere er det motsatte som gjelder, nemlig enkel, minimalistisk og funksjonell design. I tillegg til bærekraft er også barrierefrie hoteller et populært tema. Verdens turismeorganisasjon (UNWTO) anslår at markedet for tilgjengelig turisme utgjør rundt 15 prosent av de totale turismeutgiftene på verdensbasis. Dette tallet forventes å stige ytterligere etter hvert som stadig flere land og destinasjoner forbedrer tilgjengeligheten. Tilgjengelighet berører ikke lenger bare personer med nedsatt funksjonsevne, men også eldre reisende, barnefamilier eller gjester som reiser med bagasjen sin. Alle drar nytte av tilgjengelige hoteller.
Særlig for den yngre målgruppen er et bevisst valg av bærekraft og regionalitet den nye formen for luksus.
Julia von Klitzing-Peter, ekspert for generasjon Y/Z ved Hotel Competence CentreS.Z.: Hva betyr trenden mot bærekraftige og tilgjengelige hoteller konkret for hotellrommene?
J.v.K.: At jeg har mye mindre møbler, for eksempel. Møbleringen må være gjennomtenkt og begrenset til det aller nødvendigste. For eksempel bare små sidebokser, et kompakt skrivebord og en bagasjehylle og ikke så mye annet - alt i én farge, i ett materiale og helst fra en region uten lange leverandørkjeder. Og alt dette i et ideelt, behagelig og stille inneklima. Det er her de installerte produktene, som GEZE dørlukker TS 5000 SoftClose eller GEZE ActiveStop, kommer inn i bildet for å forhindre at dørene smeller igjen med høy lyd. Barrierefriheten på hotellet starter ved inngangsdøren, for eksempel med automatiske skyvedører som Slimdrive SL NT eller karuselldøren Revo.PRIME, og fortsetter inn på hotellrommene. For eksempel er tilstrekkelig brede passasjer for rullestoler, sklisikre gulvbelegg og digitale kommunikasjonsmedier i rommene viktig for inkludering. Det fine er at alle disse tiltakene ikke bare skaper barrierefrie hoteller, men også øker komforten for gjestene.
S.Z.: Hotellgjestene krever bærekraft, men hvordan kan du få dem til å handle mer bærekraftig selv, spesielt når det gjelder energi- og vannforbruk?
J.v.K.: Det finnes nå noen virkelig smarte ideer om hvordan man kan motivere hotellgjester til å være mer økonomiske og spare på ressursene. Vi ser en interessant utvikling i retning av gamification, særlig hos GenZ. Gjestene kan for eksempel vinne "mynter" for sin sparsommelige oppførsel, som de kan bruke på en gratis frokost. Dette er også interessant for operatøren, fordi frokosten betaler seg selv - gjennom kilowattimer med strøm eller liter vann som spares. Særlig for de store hotellkjedene er slike belønningsprogrammer en fin måte å øke kundelojaliteten på. Men det jeg trenger for dette - og det er her sirkelen sluttes - er selvfølgelig et nettverk av systemer og en høy grad av digitalisering.
Barrierefrie hoteller muliggjør robotisering
Hotellets kompetansesenter handler ikke bare om brannsikring, lydisolering og rømningssikkerhet - det handler også om forebyggende vedlikehold. Dørlukkeren skal for eksempel ikke bare betjenes når konferansegjesten har bestilt konferanserommet. © GEZE GmbH
S.Z.: Hvordan påvirker trendene i hotellbransjen hotellpersonalet, når vi ser bort fra operatør og gjest?
C.P.: Temaet bærekraft har selvfølgelig også en innvirkning på arbeidsgivermerket. Det er i økende grad slik at det for de ansatte handler mindre om penger og mer om formål og balanse mellom arbeid og fritid. Jeg foretrekker å jobbe på et hotell som driver bærekraftig, og som hotellansatt setter jeg pris på faste arbeidstider og pålitelige hvileperioder. Og det plasserer oss midt i den kompetansemangelen som har rammet hotell- og restaurantbransjen siden covid-19-pandemien. Men en annen trend som vi ikke har snakket om ennå, hjelper oss her: robotisering. Du kan allerede i dag bruke roboter på mange områder - akkurat som på fremtidens hotell - hvis du har de tekniske mulighetene. Roboter er for øvrig også glade for barrierefrie hoteller. Det er nettopp derfor det er så viktig for oss og hele bransjen å samarbeide med teknologipartnere som GEZE. Hvis rengjørings- eller serviceroboten for eksempel skal bevege seg fra rom til rom, trenger jeg automatiske døråpnere som ideelt sett styres via bygningsautomatiseringssystemet, for eksempel for å holde dørene åpne på bestemte tidspunkter og lukke dem på andre tidspunkter når robotene ikke er aktive. I de fleste tilfeller vet verken operatøren, produsenten eller arkitekten hvordan denne kommunikasjonen kan fungere - det er tekniske eksperter som GEZE som sitter på kunnskapen. Vi kan gå gjennom og presentere gjestereisen i Usability-laboratoriet vårt her.
Ikke bare må systemene kommunisere med hverandre, men fagene må også koordinere med hverandre. Vi deler denne "Connecting Expertise, Building Solutions"-tilnærmingen med GEZE.
Christian Peter, grunnlegger og initiativtaker til Hotel Competence CentreS.Z.: Så hvorfor har så få smarte hoteller blitt realisert med roboter så langt?
C.P.: Igjen skyldes dette det store antallet systemer og protokoller - og til syvende og sist usikkerheten om hvilket system som vil vinne frem. For hvem ønsker vel å investere i noe som man ikke vet om vil være på markedet om 10 eller 15 år? Og mange har rett og slett ikke tid til å holde tritt med de eksponentielt voksende innovasjonene - temaet AI har også bidratt til en akselerasjon her. Utveksling av ideer er avgjørende for beslutningsprosessen. Med Hotel Competence Centre tilbyr vi en stabil plattform for denne utvekslingen - og vi er glade for at GEZE er en del av denne utvekslingen mellom eksperter!
Det er vi også glade for! Tusen takk for den interessante samtalen, fru von Klitzing-Peter og herr Peter, men først og fremst for det gode samarbeidet og den felles interessen for å drive hotellbransjen fremover.
GEZE har vært partner i Hotel Competence Centre siden 2022. Vi inviterer våre kunder, samarbeidspartnere og andre interesserte til å ta en nærmere titt på produktene våre i bruk når som helst.
Er du nysgjerrig? Da kan du bestille time med en gang:
på telefon 089 55 05 212 0 eller direkte via kontaktskjemaet.