Smarte dør- og vindussystemer ved Brodick Isle of Arran fergeterminal
Den nye fergeterminalen ved Brodick Bay fungerer samtidig som døren inn til skotske Isle of Arran for både turister og lokale. Den ble utstyrt fra baug til hekk med dør- og vindussystemer fra GEZE.
Maritimt design og moderne komfort
Terminalen er tegnet av det kjente arkitektkontoret Norr fra Glasgow og inngår som en del av en investering på 30 millioner pund i modernisering av havnen, gjøre den klar for det 21. århundre og øke komforten for passasjerene. Den flotte bygningen ligger tett ved kysten og kan minne om et stort skip.
Naturlig ventilasjon med automatiserte vinduer
De store vinduene åpnes og stenges automatisk med 30 GEZE Slimchain kjedemotorer. © Keith Hunter / GEZE GmbH
Den generøse loungen imponerer med dobbel høyde og store vestvendte vinduer der passasjerene kan nyte den fantastiske utsikten over Brodick Bay. De store vinduene, som åpnes og stenges automatisk med 30 GEZE Slimchain kjedemotorer, gir hovedinngangen til bygningen et lyst og maritimt inntrykk. Slimchain vindusmotorer er spesielt smale og diskrete og tilpasser seg optimalt til fasadedesignet til Brodick fergeterminal.
Slimchain vindusmotorer ble ikke bare montert på de store vinduene i loungen, men overalt i den toetasjes bygningen - med unntak av de øverste lufteåpningene: Der ble det installert Powerchain kjedemotorer. Disse ekstra sterke vindusmotorene ble valgt for å betjene de største vinduene fordi de tillater store åpnebredder - og det er viktig for rask røykavtrekk i tilfelle brann.
Vindusmotorene er forbundet med en GEZE MBZ 300 nødstrømsentral for røyk- og varmeavtrekksanlegg, som igjen er integrert i bygningsstyringsteknikken. På denne måten kan det naturlige ventilasjonssystemet styres og overvåkes.
MER OM NATURLIG VENTILASJON
Ventilasjon, røyk- og varmeavtrekk og sikring av rømningsveier
Vinduene i trappehusene er utstyrt med GEZE OL Line og styres manuelt. © Keith Hunter / GEZE GmbH
Vinduene i trappehusene er også utstyrte med Slimchain kjedemotorer. Ved behov kan vindussystemene sikre naturlig røyk- og varmeavtrekk: Hvis det utvikler seg røyk eller varme, vil røykavtrekket åpne vinduene og styre forsyningsluft-åpningene, slik at livsviktige rømningsveier holder seg røykfrie og sikre i en nødsituasjon. I tillegg sørger manuelle overlysåpnere for ekstra naturlig lufting.
MER OM RØYK- OG VARMEAVTREKK
Dørsystemer for barrièrefrie branndører
På begge sider under glassfasaden mot vest finnes to automatiske slagdører. På samme måte som en annen dør på siden av bygningen, drives de av Slimdrive EMD-F dørsystemer. De elektromekaniske slagdørautomatikkene for enfløyede brann- og røykbeskyttelsesdører er svært allsidige: De gir strømassistert åpning og kan aktiveres med betjeningsknappen som har konstant åpne- og lukkehastighet. En integrert hindringsdeteksjon registrerer mulige hindringer og stanser åpne- eller lukkebevegelsen hvis nødvendig. Slimdrive EMD-F drivenheter gir mennesker med mobilitetsbegrensning enkel og sikker tilgang.
MER OM BARRIEREFRIHET
Strømassistert åpning og integrert hindringsdeteksjon for skyvedører. © Keith Hunter / GEZE GmbH
Diskret design og høy tilgangsbekvemmelighet
Fra hovedinngangen går en glassgang til en todelt skyvedør som drives av et GEZE Slimdrive SL NT skyvedørsystem og fører inn til foajeen i hovedinngangsområdet. Her oppfyller Slimdrive drivenheten to viktige krav: Det er spesielt velegnet for dører ute og inne med høy gjennomgangsfrekvens. Den lave totalhøyden på bare 7 cm gjør det dessuten ideelt for glassfasader med store krav til design - som fergeterminalen i Brodick.
Flere fordeler med Slimdrive drivenheter
- Med bare 7 cm høyde er Slimdrive drivenhetene diskrete og passer perfekt inn i dørrammen.
- De er slitearme og sterke og usedvanlig stille i drift.
- De automatiske lineær skyvedør-systemene er ideelle for bygninger med stor trafikk, så alle mennesker kan gå sikkert og komfortabelt inn og ut av bygningen.
Vi var med på et fascinerende prosjekt: I hele byggeperioden ble det bruk mange forskjellige GEZE-produkter, og helt fra starten av ble det lagt vekt på å skape en intelligent, fungerende bygning som er rustet for framtiden samtidig som den trekker inn de naturlige omgivelsene.
Andy Howland, Director of Sales and Marketing GEZE UKBakgrunnsinformasjon om fergeterminalen Brodick Isle o Arran
Eieren av terminalen - Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL) – gikk sammen med Transport Scotland, North Ayrshire Council, Strathclyde Partnership for Transport og Coastal Communities Fund om finansiering av moderniseringen av anlegget. Den opprinnelige infrastrukturen var fra 70-tallet og hadde utlevd sin tid. Det nye anlegget tar hensyn til økningen i person- og biltransport på øya. Rehabiliteringen omfatter en lengre og dypere pir med to ankerplasser og en landgang som på en flyplass, som gjør at passasjeren kommer sikkert av og på skipene. Det er også laget bedre parkerings- og manøvringsområder. Selve terminalen har en grunnflate på 1328 kvadratmeter og plass for 400 passasjerer. GEZE UK samarbeidet med CMS Enviro Systems som var ansvarlig for å montere produktene.
Oversikt over GEZE dør- og vindussystemene som ble brukt:
- Slimchain vindusmotorer
- Powerchain kjedemotorer
- MBZ 300 nødstrømsentral
- manuell overlysåpner i OL-produktserien
- Slimdrive EMD-F slagdørautomatikk for enfløys brann- og røykbeskyttelsesdører
- Slimdrive SL NT skyvedørsystemer